TONI Copenhagen udspringer af en lang familietradition med passionerede fagfolk, der i generationer stod fast ved deres håndværk og skabte en verden af kvalitetsdesign, hvor kun det bedste var godt nok. Hvor det at gøre sig umage, udvikle i takt med tiden og holde fokus på form og funktion var lige så naturligt, som det vand, der løb ud af de armaturer, de skabte. De værdier kendetegner stadig ånden i TONI Copenhagen. Vi tror på en verden, der skal forenkles, hvor nyanskaffelser er valgt med omhu og tænkt til at vare en livstid eller mere. Menneskeskabt kvalitetsdesign, der ikke udskiftes på grund af næste års modeluner, men er fulde af iboende historier, der lægger op til daglige glæder og sanselige pusterum, som tilfældet er, når tingene laves i hånden. Derfor er kvalitet et vigtigt nøgleord og vores passion at skabe enkle, ærlige og stærke produkter, der modstår daglig brug, uanset hvor de er tænkt.
Vi arbejder med ædle metaller, der kun bliver smukkere med tiden, og hvis lange levetid gør vores produkter bæredygtige i sig selv. Det gælder også vores designs, der har rødder i dansk håndværkstradition. Med en enkel og ærlig formgivning og gennemarbejdede detaljer, er de en æstetisk oplevelse, der varer ved år efter år - og som ikke lover mere, end de er. Af samme grund bliver alle TONI Copenhagen produkter fremstillet helt tæt på af erfarne fagfolk på eget dansk værksted, så vi kan følge vores produkter til dørs, som det hører sig til med et klassisk dansk håndværk. Vi tror på, at lokal produktion er med til at gøre en forskel for at sikre kvaliteten og bidrage til en mere CO2-neutral produktion uden lange transporttider. TONI Copenhagen blev skabt af dens historie, og nu skaber vi den selv. Arven og kærligheden til håndværket og kvaliteten er uændret, og vi tillader os derfor at tro, at vores produkter har en særlig berettigelse og tilføjer en merværdi til en verden af design, hvor ægte luksus er det, der består.
Hverdagsobjekter, som er omgivet af respekt for deres lange levetid, tidløse og klare formsprog og et fremsyn og hensyn til miljøet, og den verden vi lever i. Flere interessante personligheder har siden TONI Copenhagens spæde begyndelse i 1918 været med til at præge og forme virksomhedens vej til det stærke brand, det er i dag. Stærk er også familiehistorien, der har mange interessante forgreninger og ikke mindst kærligheden og ekspertisen indenfor gørtlerhåndværket til fælles. Det var Fritz Toxborg, 5. generations gørtler i en lang familietradition, der fandt på navnet TONI i 1956. De første to bogstaver stammer fra hans eget efternavn. De sidste to fra en nær ven under modstandsbevægelsen med efternavnet Nielsen og inspirationen til logoets borg-lignende udtryk stammer fra sidste stavelse i efternavnet Toxborg. Med en ny ejerkreds i 2019 går TONI Copenhagen ind i en ny og spændende fase, der udvider selskabets navn til TONI Copenhagen og relancerer det gamle logo fra 1960.
Our hand assembled fixtures from 1918 now house advanced technology, offering boiling and filtered water. This strategic development combines our legacy and future in the most beautiful way.
TONI Copenhagen lancerer en kollektion af badeværelsestilbehør med navnet, The Heritage Collection. Kollektionen hylder det tradionelle håndværks vedvarende appel set med nye øjne og er designet af TONI Copenhagens kreative direktør, Bjarke Vind.
TONI Copenhagen flytter til nyt domicil. En charmerende baggård på Lykkesholms Allé, Frederiksberg C, danner nu rammerne for virksomheden.
Nielsen familien sælger efter 45 års ejerskab til ny ejerkreds og ny Adm. Direktør Mark Christiansen indsættes.
I november 2017 fik Nimb-bygningen tilføjet en ultramoderne fløj, kaldet Tivoli Hjørnet. Hotellet blev således udvidet fra de daværende 17 til i alt 38 luksuriøse værelser og suiter, alle indrettet i højeste kvalitet, heriblandt armaturer fra TONI Copenhagen på alle værelser.
I 2020 kom Nimb hotel, som det eneste Hotel i Nordeuropa, på den prestigefyldte Condé Nast Gold List over verdens bedste hoteller.
Det Kongelige Teater gennemgår gennemgribende renovationer og TONI leverer op gennem oo'erne armaturer til det smukke gamle teater.
Bogen handler om, hvordan Danmark er blevet et innovativt designland, der høster stor opmærksomhed og anerkendelse verden over og Christiansborg armaturet er med i bogen som det ældste danske armatur der stadig produceres i Danmark af TONI.
I 1996 opførte arkitekt Henning Larsen Glyptotekets seneste store tilbygning. Larsen har ladet sig inspirere af både antikke ægyptiske bygværker og af de smalle gader i de små bjergbyer omkring Middelhavet. Henning Larsen har i mange år haft TONI som sit foretrukne valg af armaturer. På glyptoteket hænger SP armaturer stadig den dag i dag.
Prins Henrik og Udenrigsminister Niels Helveg Petersen overværede åbningen af TONI’s etablering af egen fabrik i Sydafrika. Fabrikken blev senere lukket og al produktion ligger i dag igen på fabrikken i Danmark.
På messen “Byggeri for Milliarder” relancerer TONI, Christiansborg armaturet med rød og blå knap. Amalienborg og Valdemar slot var nogle af de første kunder.
Arkitekt Henning Larsen anvender krydsgrebs armaturet til det imposante og præmierede byggeri i Saudi Arabien, ligesom TONI armaturer senere blev anvendt i Den Danske Ambassade i Riyad, Nationalmuseet i Bahrein, Nationalbanken i Bagdad og Churchill College i Cambridge.
T-line serien blev designet af arkitekten Knud Holscher og kom i permanent udstilling på “Die Neue Sammlung” i München, som er en pendant til MOMA i New York. T-line serien bliver ikke længere produceret.
Kurt Erling Nielsen overtager TONI og kom fra en baggrund hos grossisten AO.
TONI solgte 15.000 SP armaturer til det nye Rigshospital. Selvsamme både albue og almindelig SP overdel, er stadig den dag idag i anvendelse på hospitalet. Senere vandt TONI´s armaturer indpas i 60-70 % af den danske hospitalssektor.
Da Johan Heinrich Auchenbergs barnebarn, Fritz Toxborg (erhvervet efternavn) købte H. Martens Metalvarefabrik i 1956, blev han fri af faderens indflydelse i E.O. Auchenberg, og han omdøbte straks den nyerhvervede virksomhed TONI. Men han købte også selskabet, fordi han derved erhvervede rettighederne til SP topstykket, som han som 5 generations gørtler, vidste var meget værdifuldt. De to første bogstaver i hans nyerhvervede efternavn blev den første halvdel i navnet TONI. De to sidste repræsenterede efternavnet Nielsen, der tilhørte en ven af Fritz fra modstandsbevægelsen. Han introducerede også et nyt logo, der skulle forestille en borg med TONI navnet smukt indrammet heri. Idéen til borgen kom fra den sidste del af efternavnet Toxborg.
H. Martens Metalvarefabrik sikrer sig patent og produktionsretten til SP topstykket, som er udviklet af ingeniøren Sparre-Petersen (SP).
H. Martens Metalvarefabrik blev etableret den 5. juni 1918 af den dengang 30 årige Hugo Martens. Hugo forsynede fra begyndelsen alle sine armaturer med en afspærringsventil under hvert sæde, hvilket på den tid var ret usædvanligt og ellers kun sås hos E.O. Auchenberg. Et sted Hugo nemlig selv var udlært gørtler.
Vi ved, at Christiansborggrebet først blev lavet til rekonstruktionen af Christiansborg Slot efter branden i 1884. Rekonstruktionen startede i 1906 og stod først færdigt i 1928, og det var bl.a. Auchenberg, der producerede og leverede disse armaturer til det store imposante slot. Leverancen var med til at ændre firmaets fokus til sanitetsarmaturer.
Johan Heinrich, 3 generations gørtler, hvis farfar kom fra Tyskland etablerer J. H Auchenberg i 1884 i Pilestræde 8, Kbh K. Det gamle Auchenbergske speciale var gasarmaturer og tekniske haner. Da grundlæggeren Johan Heinrich døde d. 19 september 1911, og den yngste søn Einer Otto overtog og ændrede firmanavnet til E.O. Auchenberg, gik man over til fremstilling af sanitetsarmaturer.